Neuroróżnorodność w miejscu pracy. Czym jest i jak zadbać o potrzeby neurodywergentnych pracowników?

Neuroróżnorodność to koncepcja psychologiczna zakładająca, że każdy ludzki mózg ma swoje unikalne wzorce poznawcze, niczym odrębny system operacyjny. Jej początki sięgają lat 90. XX wieku, a za twórczynię “neuroróżnorodności” uznaje się Judy Singer. Osoby neurodywergentne posiadają swój własny, niepowtarzalny sposób patrzenia na świat, a ich oryginalne pomysły i innowacyjne rozwiązania mogą mieć znaczący wpływ na całe społeczeństwo. Jak właściwie zadbać o potrzeby neuroróżnorodnych pracowników? Na co zwrócić uwagę, tworząc inkluzywne miejsca pracy?

Od Pabla Picasso po Elona Muska — wiele błyskotliwych umysłów jest neuroróżnorodna. Podczas gdy większość ludzkich mózgów wydaje się być do siebie podobna, osoby neurodywergentne stanowią prawie 30 procent populacji! Aby miejsca pracy mogły być prawdziwie inkluzywne, muszą zapewniać komfort, bezpieczeństwo i możliwość rozwoju każdemu pracownikowi, bez względu na różnice. Czas otworzyć się na odmienność, która towarzyszyła nam od zawsze, choć do tej pory skutecznie ją marginalizowano. 

Na portalu “Focus on Business”, którego wydawcą i administratorem jest Pro Progressio, przyjrzeliśmy się koncepcji neuroróżnorodności pod kątem badań, neuroróżnorodności w biznesie i w miejscu pracy. W artykule omówiliśmy również kluczowe obszary, na które warto zwrócić uwagę przy tworzeniu inkluzywnych środowisk pracy.

Zapraszamy do lektury! Stworzony przez nas materiał znajdziesz TUTAJ.

Chcesz wiedzieć więcej?
Skontaktuj się z autorką materiału!

Ewelina Solecka
Your Workplace Partner

LI-01