7 trendów hybrydowego miejsca pracy
O trendach najwięcej mówi się z początkiem nowego roku, ale to kolejne miesiące weryfikują, które kończą jako niezrealizowany koncept, a które zostają z nami na dłużej. Poznaj nasze zestawienie najbardziej dostrzegalnych trendów hybrydowego miejsca pracy i sam zdecyduj, która droga będzie spójna z Twoją firmą i/lub jest najbardziej palącą potrzebą Twojej organizacji.
Trendy związane są z kierunkową, realną zmianą rzeczywistości i oddziaływaniem tej zmiany na nas. Ich świadomość pozwala nam w sposób przemyślany podejmować decyzje i projektować nową rzeczywistość. Dziś – rzeczywistość hybrydowego miejsca pracy.
Świadomość trendów pozwala w sposób przemyślany podejmować najlepsze decyzje i działania biznesowe.
Trendy hybrydowego miejsca pracy
Do zestawienia wybraliśmy 7 głównych trendów stanowiących syntezę naszego wieloletniego doświadczenia w pracy z Klientami oraz bacznego śledzenia globalnych zmian zachodzących w ostatnim czasie. Zmiany te nie dzieją się w oderwaniu od workplace, lecz przekładają na nasze biura i sposób, w jaki je projektujemy. Dlatego też każdy z głównych trendów ma liczne przykłady podtrendów, które w różnorodny sposób można zaaplikować do swojej przestrzeni.
Poniższy przegląd warto potraktować jako drogowskaz do znalezienia własnego celu, jakim jest biuro wspierające pracę hybrydową.
Intentional office, czyli biuro miejscem celowej pracy
W modelu hybrydowym przestajemy przychodzić do biura „ot tak” – staje się ono miejscem celowej pracy. Pracownicy traktują je w sposób nomadyczny, doskokowy. Jest jednym z wielu miejsc, z których mogą realizować swoje zadania. Proszeni o przyjście do biura oczekują, że przyjdą tam w konkretnym, sprecyzowanym celu. Po stronie firmy i jej managerów leży klarowne zdefiniowanie tego celu, a następnie dostosowanie do niego rozwiązań przestrzennych.
Human centric office, czyli biuro stawiające człowieka w centrum
W świadomym, hybrydowym miejscu pracy człowiek przestaje być trybikiem w maszynie. Staje on w centrum nie tylko projektowanych i podejmowanych działań, ale także funkcjonowania organizacji jako całości. Bierze się pod uwagę jego indywidualne potrzeby i preferencje. Jest respektowany w całej swojej różnorodności, także w kontekście tworzenia dla niego środowiska pracy i aranżowania rozwiązań w biurze.
Resilient office, czyli biuro odporne na zmiany
Doświadczenie pandemii pokazało nam, jak bardzo nieprzewidywalne mogą być zmiany, jakich doświadczamy. Dlatego tak ważnym jest, by biura hybrydowe wspierały budowanie rezylientnej, a więc odpornej organizacji, która jest w stanie dostosować się do wszelkich zmian. Ma to swoje odbicie w doborze elastycznych i łatwo modyfikowalnych rozwiązań w przestrzeni, która zaczyna być traktowana jak narzędzie – kolejny zasób do pracy.
Connected office, czyli biuro zapewniające łączność
Biuro hybrydowe to biuro zapewniające łączność pomiędzy pracownikami będącymi w biurze a tymi pracującymi z domu. Łączność oznacza nie tylko odpowiednie technologie, ale także odpowiednio zaprojektowaną przestrzeń. Te dwa elementy są ze sobą ściśle sprzężone i pośredniczą w świadomym realizowaniu własnych zadań niezależnie od tego, gdzie w danej chwili jesteśmy.
Resimercial office, czyli dom w biurze
Pandemia sprawiła, że granice pomiędzy przestrzenią prywatną i zawodową zatarły się, a własny dom stał się miejscem pracy. Przytulny, domowy klimat, który był nam tak bliski przez ostatnie lata, przemycany jest obecnie do przestrzeni biurowej. Dzięki temu możemy się w nim zrelaksować i współpracować ze sobą w naturalny sposób.
Green office, czyli przyroda naturalną częścią biura
Od dawna wiadomo, że kontakt z naturą ma pozytywny wpływ na człowieka. Poprawia on nasze samopoczucie – zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Dlatego też zieleń, naturalne materiały, światło czy elementy przyrody przestały być urozmaiceniem stosowanym tylko w niektórych miejscach pracy, a zawitały do biur na stałe, stając się podstawowym wystrojem wnętrz.
Less waste office, czyli biuro w trosce o środowisko
W dobie kryzysu klimatycznego rozwiązania ekologiczne mające na celu dbanie o środowisko stały się koniecznością. Nie inaczej jest w kwestii projektowania przestrzeni biurowych. Gdy planujemy nowe biuro, warto zastanowić się, co pozwoli nam obniżyć ślad węglowy, w jaki sposób zachować obieg zamknięty produktów lub jak możemy zminimalizować zużywane zasoby oraz generowane odpady.
Jak wdrożyć trendy do swojego biura?
Potrzeba rearanżacji lub stworzenia nowej przestrzeni w biurze jest okazją do wdrożenia innowacji, zmiany pewnych zasad, skostniałych polityk czy ugruntowania nowego modelu pracy. Warto wtedy zastanowić się, który z trendów będzie spójny z Waszą firmą i użytkownikami nowej przestrzeni biurowej, bo tylko wtedy wykorzystanie biura w pełni będzie możliwe.
Należy również pamiętać, że zaaplikowanie jakiegokolwiek z trendów bez odpowiednio przygotowanej strategii miejsca pracy (Workplace Strategy) oraz wdrożenia, nie gwarantuje ich efektywności i zachwytu pracowników.
Jak odnaleźć się w tym gąszczu zadań i decyzji? Porozmawiajmy o Twoich potrzebach i wspólnie wypracujmy rozwiązania oparte o najnowsze trendy, by następnie zaaplikować je do Twojego miejsca pracy.
Nie jesteś przekonany czy to dobry moment na zmianę? Nie szkodzi! Z chęcią podzielimy się naszą wiedzą, by wspomóc Cię w wewnętrznych rozmowach projektowych.
Izabella Azzato
Workplace Specialist